TSV 2 .jpg
Theaterschool volwassenen - jaar 2

Theaterschool volwassenen jaar 2

INSCHRIJVEN
Startdatum Tijd Dag(en) Locatie Aantal lessen Prijs
08 sep 2020 19:30 - 22:00 dinsdag Noorderbuitensingel 11 33 689,00

Mocht er een nieuwe lockdown komen als gevolg van het coronavirus covid-19, dan bieden we voor deze cursus een online of digitaal alternatief. Je kunt geen restitutie aanvragen.

Het programma van de vierjarige Theaterschool voor Volwassenen biedt spelontwikkeling van hoge kwaliteit en omvat diverse manieren van maken; het theaterambacht wordt vanuit veel verschillende invalshoeken getraind. Op een solide basis van vaardigheden en benodigde theorie, kun je in de loop van de opleiding gaan ontdekken welke vorm van theater het beste bij jou past en je hierin uiteraard bekwamen.  

Opbouw programma 

Jaar 1 

In het eerste jaar ligt de focus bij het lichaam als instrument: wat kan het, wat doet het, wat vertelt het. ‘Elementair spel’, ‘Beweging’ en ‘Tekst’ zijn blokken waarbinnen we dit onderzoeken. 

Jaar 2 

In het tweede jaar gaan we hier dieper op in en gaat de focus meer naar verschillende manieren om een verhaal te vertellen. Er wordt eerst bij ‘Tekst’ uitgebreid aandacht besteed aan verschillende soorten teksten (klassiekers én modern werk) en manieren om hiermee om te gaan, in het kader hiervan bezoeken we samen een voorstelling (bedrag opgenomen in cursusgeld). Rolverdieping en personageopbouw staan centraal bij ‘Improvisatie’, dat dan volgt. Een geheel andere manier om een verhaal te vertellen is uiteraard vanuit beweging en dans, dit staat centraal in het derde blok. 

Jaar 3 

Jaar drie draait om het maken van theater vanuit je eigen fascinatie. We starten met ‘Speelstijlen’. Hierbij komen verschillende theaterrichtingen aan bod in relatie tot verschillende manieren van spelen en maken. Daarna kiest de student feitelijk zelf met welk onderwerp hij verder wil, eerst binnen ‘Tekst’ en daarna binnen het blok ‘Maken vanuit een fascinatie’. Zo doe je ervaring op met verschillende manieren van maken.

Jaar 4 

In jaar 4 werk je het hele jaar aan een voorstelling op basis van een tekst of op basis van onderzoek. De studenten geven zelf richting aan het project, onder begeleiding van een docent. 

Projecten opleiding breed 

In principe doorloop je het programma van de opleiding gewoon van jaar 1 tot 4. Uiteraard kun je daarbinnen je eigen voorkeuren aangeven en (zeker in jaar 3 en 4) je eigen interesses gaan uitdiepen, maar in grote lijnen is het een programma dat vastligt.  

Een aantal activiteiten echter, gaat dwars door de indeling in jaarlagen heen. Zo laten we de laatste lessen van jaar 1, 2 en 3 de beslotenheid van de groep los en kiest ieder een thema of manier van theater maken en gaat daar drie weken mee aan de slag. We gaan dan in drie gemengde groepen min of meer even freestylen.  

We beginnen het jaar ook gezamenlijk: jaar 2, 3 en 4 gaan op vrijdagavond 4 en zaterdag 5 september in gemengde groepen aan het werk (je krijgt de keuze uit drie stijlen/onderwerpen/manieren van werken), terwijl jaar 1 op dat moment het selectieweekend heeft. 

Presentatie weekenden 

Een ander moment van ontmoeting is tijdens de twee TSV-totaal weekenden: de groepen hebben gelegenheid bij elkaar te kijken naar gemaakt werk – soms nog work in progress – en dit na afloop met elkaar te bespreken.    

Workshop 

Gedurende het jaar organiseren we een (weekend)workshop door een gastdocent/acteur/maker vanuit een bepaalde discipline binnen de theaterwereld waar iedereen zich voor kan inschrijven. Nadere informatie volgt later. 

Voorstellingsbezoek  

TSV’ers kunnen zich inschrijven voor bezoek aan voorstellingen die we gezamenlijk voorbereiden door middel van een spelles, lezing, discussie of wat maar van toepassing is, indien nodig vast en zeker onder het genot van pizza, patat of sushi. Nabespreken in de foyer (of in de les). Zodra de theaterprogrammering in Groningen definitief is, informeren we de studenten hierover.  

Praktisch informatie 

We werken met trajecten van 33 weken. Een les duurt 2,5 uur. We starten in jaar 2, 3 en 4 met een gezamenlijke kickoff (4 sep 19.30-22.30 en 5 sep 10.00-17.00 met theatermakers Maartje GhijsenAike Vogelzang en Marit Bamboe). Dit wordt aangevuld met 2 extra repetities en twee presentatiedagen op 17 januari en 16 mei. Elk blok wordt afgesloten met een persoonlijke evaluatie waarin de docent van dat blok zijn bevindingen met je deelt.  

Tijdsinvestering 

Je bent dus meer tijd kwijt dan alleen de vaste lesuren. Af en toe een weekend(dag). Soms een voorstellingsavond. Bij tijd en wijle nog ouderwets huiswerk in de vorm van tekst leren of een script lezen. Gemiddeld (inclusief de les) ongeveer een dagdeel per week. Anderzijds hopen we je ook zoveel aan te reiken dat je er de hele week mee zoet zou kunnen zijn, dat moedigen we natuurlijk van harte aan! 

  • Tekst: Joke Holwerda (16 lessen) 
  • Improvisatie: Aike Vogelzang (7 lessen) 
  • Dans: Marit Bamboe (6 lessen) 
  • Maken: Zen Roorda, Maartje GhijsenAike Vogelzang (3 lessen) 

Marit Bamboe

Maartje Ghijsen

Joke Holwerda

Zen Roorda

Aike Vogelzang

Docent Dans

"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain."

Lesgeven bij VRIJDAG

Lesgeven bij VRIJDAG heeft te maken, voor mij, met de volgende 7 zinnen:

  • Vrijheid van dans/theater maken
  • Rare, gekke en absurdistische grenzen opzoeken
  • Improviseren is leren
  • Jaaaa gaan met die banaan!
  • Dansen/bewegen op het podium, is meer dan een plié aanleren
  • Als dan en stel dat, telt niet
  • Geniet van de lessen, niet te veel nadenken maar doen

Trots op!

Trots?! Ik ben trots op wat ik de laatste 15 jaar heb bereikt. Naar schatting heb ik zo'n 50 producties gedanst, geregisseerd en geproduceerd. Elke keer weer is het vernieuwend, spannend, gezellig, familiair, emotioneel, verrassend, bizar, fantasierijk en ga zo maar door. Daar ben ik trots op, echter is dit alles niet vanzelf gegaan. Vallen, opstaan, risico's durven nemen, kansen pakken en ja dat gaat ook wel eens mis. Weer een les geleerd! That's life!

Favorieten

Martha Graham, Jose Limón, Merce Cunningham, Isadora Duncan, Alma Tadema, Erwin Olaf, Robert Mapplethorpe, Keith Haring, Pina Bausch, Annie Leibovitz, Andy Warhole, Itzik Galili, Jean-Paul Sartre, Phillip Glass, Remy van Kesteren, Nico Muhly, Otis Redding.. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit zijn de mensen die mij het meest inspireren, enthousiasmeren en motiveren.

Opleiding

  • Grietine Molenbuur
  • MBO Artiest Dans/CIOS

Meer

Naast VRIJDAG doe ik de volgende dingen:

  • Leerkracht in het SO (speciaal onderwijs)
  • Dans-theater maker; schrijven, regisseren, choreograferen en produceren
  • Office manager; bij een professioneel licht en geluidsbedrijf
  • Stylist; interieur& styling advies bij particulieren, restaurants en/of evenementen

https://www.maritbamboe.nl/

Docent Theater & Programmeur Theater

Lesgeven bij VRIJDAG

Zowel in mijn lessen als in de voorstellingen die ik maak, staat engagement van de speler centraal. Ik werk vaak vanuit een thema of repertoiretekst waarin ik elke keer opnieuw de eigenheid en inbreng van de spelers probeer om te zetten in betrokken en inventief spel. Het uiteindelijke aandeel dat iemand in het stuk heeft, wordt bepaald door zijn eigen niveau en talent.

Graag werk ik met verschillende disciplines omdat dit nog meer mogelijkheden biedt om spelers op hun eigen kwaliteit en talenten aan te spreken. Beweging, muziek, dans, tekst, ruimtegebruik, maar ook techniek, grime, kostuums en decor zijn vormen waarbinnen ik spelers aanspreek en train. Binnen al deze disciplines ben ik op zoek naar verbeelding, fantasie, nieuwsgierigheid, overtuiging en passie van elke individuele speler. Waar loopt iemand warm voor, is de vraag die ik mezelf altijd stel als ik aan het werk ben. Zo hoop ik een ontroerende en persoonlijke voorstelling te creëren die iets vertelt over het hier en nu. Daarvoor moet je over je eigen schaamte heen stappen en is zelfspot een voorwaarde!

Trots op!

Ik ben 11 jaar artistiek leider van De City Speelt geweest, een theater en productiehuis in Weesp waarmee we op locatie en in het theater voorstellingen maken. Daarnaast werk ik al meer dan 10 jaar bij Toneelgroep Amsterdam (TA) waar ik regelmatig juniorproducties regisseer, workshops geef en educatiemateriaal ontwikkel.

Vlak na mijn afstuderen in 2006 heb ik met vier andere makers het Community theatergezelschap Theatergroep Slapelozen opgericht waarmee we in Amsterdam grootschalige community producties maken. Theater dat midden in de samenleving staat, waarin de gemeenschap meespeelt en verhalen vertelt die het vertrekpunt vormen voor de voorstelling. Het zijn gebeurtenissen; momenten van delen en uitwisselen en van contact waarin de grens tussen leven en kunst steeds opnieuw wordt bepaald.

Favorieten

  • Adelheid Roosen
  • Theatergroep Carver
  • Toneelspelersgezelschap STAN
  • Fernando Pessoa
  • Robert Wilson
  • Marina Abramovic

Opleiding

Bachelor Theaterdocent / theatermaker aan de Theaterschool in Amsterdam. Acteursopleiding De Trap, Amsterdam

http://www.maartjeghijsen.nl/

Docent Theater

"Durven betekent heel even je greep te verliezen. Niet durven betekent je leven verliezen." - Kierkegaard

Lesgeven bij VRIJDAG

Wat ik vaak bij spelers probeer te bereiken is het ontwikkelen van technische vaardigheden, met behoud van eigenheid, versterken van wat spelers al hebben. Dus het versterken en ontwikkelen van het zeer persoonlijke. Ik ben tevreden als mensen met plezier op de vloer staan.

Trots op!

Heel recent 'Risjaar Modderfokker den Derde' omdat alles prachtig samenviel: kostuums, decor, muziek, regie en waanzinnig spel door jongeren van de toneelvereniging Eloquentia.

Favorieten

Alex Taylor, meisnerdocent, de beste docent waar ik ooit les van heb gehad; scherp, enorm veilig, maar toch extreem kritisch en onverbiddelijk. Zeer inspirerend. Regisseurs als Theu Boermans (tekstbehandeling, hoe hij zijn grote, monumentale voorstellingen aanpakte - ik was een tijdje zijn regie-assistent) en Gerardjan Rijnders (prachtige montagevoorstellingen met schitterende teksten).

Opleiding

Regie-opleiding, Theaterwetenschappen, Meisnertraining, binnenkort AHK Docent Theateropleiding.

Meer

Nadenken over de inrichting van de Theateropleiding voor Volwassenen.

Docent Theater

Lesgeven bij VRIJDAG

Het leukste aan lesgeven bij VRIJDAG vind ik om het universele persoonlijk te maken en het persoonlijke universeel.

Favorieten

Eric de Vroedt, Bo Burnham, Martin McDonagh

Opleiding

Docent Theater - NHL

Docent Theater

"Ik wil vooral de eigenheid van mensen zien."

Lesgeven bij VRIJDAG

Ik geef les aan kinderen, jongeren en volwassenen. Ik geef vaak een instapcursus, leg de eerste basis en zie vervolgens hun ontwikkeling door de jaren heen. Daarnaast maak ik voorstellingen met kinderen en jongeren. De betrokkenheid bij de scholen groeit naarmate ze langer les hebben. Vooral de JeugdTheaterschool is een echte community. We stralen als school een serieusheid uit waardoor jongeren gefocust zijn. Mijn insteek is zelfontplooiing, aan het begin van de cursus creëer ik openheid en veiligheid, waardoor iedereen zich gezien en op zijn gemak voelt. Ik hoop dat mensen hun kaders verbreden, niet denken dat kan niet, maar dat ze verrast worden door wat ze zelf kunnen. Ik stuur aan op bewustwording van eigen talent, dat waar je kracht ligt en wil vooral de eigenheid van mensen zien.

Trots op!

‘Urban op de planken’ was een project waar ik aan werkte vanuit de JeugdTheaterschool in samenwerking met Urban House Groningen en waar ik met een nieuwe doelgroep heb gewerkt, urban jongeren. Daarnaast heb ik de voorstelling ‘Like me’ gemaakt onder coaching van theatermaker Gregory Caers, destijds betrokken bij de Kopergieterij. De groep bestond uit elf pubermeiden met wie ik het erg aan de stok heb gehad. Ik heb een enorme stap gezet om die meiden naar de theatraliteit te krijgen. Uiteindelijk gingen ze mee in het proces met als eindresultaat een voorstelling met meerdere lagen waarbij zij zelf bovendien goed begrepen wat ze aan het spelen waren. 

Favorieten

Mijn coach Gregory Caers is een voorbeeld voor me, ik heb wat betreft fysiek werken veel van hem geleerd. Ik ben gefascineerd geraakt door jeugdtheater in België, daar werken ze echt vanuit het ambacht theater, niet vanuit didactiek. De docent is een leermeester die met theater prikkelt en de leerlingen volgen. Kinderen en jongeren worden benaderd als individuen. Die interactie vind ik interessant en is nieuw voor me, binnen mijn opleiding was er juist vooral veel aandacht voor didactisch werken.

Opleiding

NHL opleiding theaterdocent in Leeuwarden

Meer

Ik geef les bij twee andere kunstencentra, de Wonderboom in Winsum en het Kielzog in Hoogezand. Daarnaast werk ik op projectbasis met basisscholieren en middelbare scholieren.

Wil je graag kunst maken, maar vind je de cursus te duur? Je kunt mogelijk aanspraak maken op korting of subsidie. Klik hier voor de voorwaarden.

Ontdek nog meer

Deel deze pagina

Blijf op de hoogte

Kies je nieuwsbrief
  • Cursussen, routes, workshops en meer
  • vraag & aanbod voor en door het amateurveld
  • Beleid & organisatie 2 x per jaar
Heb je een vraag?

Verplicht veld