Theaterschool Volwassenen jaar 2.jpg

Theaterschool volwassenen jaar 2

INSCHRIJVEN
Startdatum Tijd Dag(en) Locatie Aantal lessen Prijs
16 sep 2019 19:30 - 22:00 maandag Noorderbuitensingel 11 32 689,00

Het programma van de Theaterschool Volwassenen biedt spelontwikkeling van hoge kwaliteit. Spelers die het een uitdaging vinden om hun palet optimaal te verbreden en te verdiepen, zijn in de Theaterschool Volwassenen op hun plek. Dit traject is ook geschikt voor gevorderde spelers die hun speltechnieken willen verfijnen.

Toelating mogelijk nadat je Theaterschool Volwassenen jaar 1 hebt afgerond.

Programmaonderdelen

In de eerste twee jaren wordt gewerkt aan de basis. Je krijgt les in de vakken spel, stem, beweging en tekst. Ook werk je in projectvorm waarin je leert wat theater maken inhoudt en ervaart hoe het is om op een podium te staan. Binnen een leerjaar staan twee presentatieweekenden gepland. Tijdens deze weekenden speel je in het VRIJDAG Theater voor publiek. Samen met je klasgenoten en verschillende theatermakers uit het veld, ontwikkel je je als speler en ontdek je steeds meer je eigen speelstijl.

De Leerroute van de Theaterschool Volwassenen telt 4 jaar. We werken met trajecten van 32 weken. Een les duurt 2,5 uur. Dit wordt aangevuld met 2 extra weekendrepetities en twee presentatiedagen op 26 januari en 14 juni. Elk blok wordt afgesloten met een persoonlijke evaluatie waarin de docent van dat blok zijn bevindingen met je deelt.

  • Spel: Aike Vogelzang (8 lessen)
  • Theatermaken: Maartje Ghijsen en Floortje Schoevaart (9 lessen)
  • Theaterdans: Marit Bamboe (5 lessen)
  • Tekst: docent nog niet bekend (10 lessen)

Maartje Ghijsen

Aike Vogelzang

Marit Bamboe

Floortje Schoevaart

Docent Theater & Programmeur Theater

Lesgeven bij VRIJDAG

Zowel in mijn lessen als in de voorstellingen die ik maak, staat engagement van de speler centraal. Ik werk vaak vanuit een thema of repertoiretekst waarin ik elke keer opnieuw de eigenheid en inbreng van de spelers probeer om te zetten in betrokken en inventief spel. Het uiteindelijke aandeel dat iemand in het stuk heeft, wordt bepaald door zijn eigen niveau en talent.

Graag werk ik met verschillende disciplines omdat dit nog meer mogelijkheden biedt om spelers op hun eigen kwaliteit en talenten aan te spreken. Beweging, muziek, dans, tekst, ruimtegebruik, maar ook techniek, grime, kostuums en decor zijn vormen waarbinnen ik spelers aanspreek en train. Binnen al deze disciplines ben ik op zoek naar verbeelding, fantasie, nieuwsgierigheid, overtuiging en passie van elke individuele speler. Waar loopt iemand warm voor, is de vraag die ik mezelf altijd stel als ik aan het werk ben. Zo hoop ik een ontroerende en persoonlijke voorstelling te creëren die iets vertelt over het hier en nu. Daarvoor moet je over je eigen schaamte heen stappen en is zelfspot een voorwaarde!

Trots op!

Ik ben 11 jaar artistiek leider van De City Speelt geweest, een theater en productiehuis in Weesp waarmee we op locatie en in het theater voorstellingen maken. Daarnaast werk ik al meer dan 10 jaar bij Toneelgroep Amsterdam (TA) waar ik regelmatig juniorproducties regisseer, workshops geef en educatiemateriaal ontwikkel.

Vlak na mijn afstuderen in 2006 heb ik met vier andere makers het Community theatergezelschap Theatergroep Slapelozen opgericht waarmee we in Amsterdam grootschalige community producties maken. Theater dat midden in de samenleving staat, waarin de gemeenschap meespeelt en verhalen vertelt die het vertrekpunt vormen voor de voorstelling. Het zijn gebeurtenissen; momenten van delen en uitwisselen en van contact waarin de grens tussen leven en kunst steeds opnieuw wordt bepaald.

Favorieten

  • Adelheid Roosen
  • Theatergroep Carver
  • Toneelspelersgezelschap STAN
  • Fernando Pessoa
  • Robert Wilson
  • Marina Abramovic

Opleiding

Bachelor Theaterdocent / theatermaker aan de Theaterschool in Amsterdam. Acteursopleiding De Trap, Amsterdam

http://www.maartjeghijsen.nl/

Docent Theater

"Ik wil vooral de eigenheid van mensen zien."

Lesgeven bij VRIJDAG

Ik geef les aan kinderen, jongeren en volwassenen. Ik geef vaak een instapcursus, leg de eerste basis en zie vervolgens hun ontwikkeling door de jaren heen. Daarnaast maak ik voorstellingen met kinderen en jongeren. De betrokkenheid bij de scholen groeit naarmate ze langer les hebben. Vooral de JeugdTheaterschool is een echte community. We stralen als school een serieusheid uit waardoor jongeren gefocust zijn. Mijn insteek is zelfontplooiing, aan het begin van de cursus creëer ik openheid en veiligheid, waardoor iedereen zich gezien en op zijn gemak voelt. Ik hoop dat mensen hun kaders verbreden, niet denken dat kan niet, maar dat ze verrast worden door wat ze zelf kunnen. Ik stuur aan op bewustwording van eigen talent, dat waar je kracht ligt en wil vooral de eigenheid van mensen zien.

Trots op!

‘Urban op de planken’ was een project waar ik aan werkte vanuit de JeugdTheaterschool in samenwerking met Urban House Groningen en waar ik met een nieuwe doelgroep heb gewerkt, urban jongeren. Daarnaast heb ik de voorstelling ‘Like me’ gemaakt onder coaching van theatermaker Gregory Caers, destijds betrokken bij de Kopergieterij. De groep bestond uit elf pubermeiden met wie ik het erg aan de stok heb gehad. Ik heb een enorme stap gezet om die meiden naar de theatraliteit te krijgen. Uiteindelijk gingen ze mee in het proces met als eindresultaat een voorstelling met meerdere lagen waarbij zij zelf bovendien goed begrepen wat ze aan het spelen waren. 

Favorieten

Mijn coach Gregory Caers is een voorbeeld voor me, ik heb wat betreft fysiek werken veel van hem geleerd. Ik ben gefascineerd geraakt door jeugdtheater in België, daar werken ze echt vanuit het ambacht theater, niet vanuit didactiek. De docent is een leermeester die met theater prikkelt en de leerlingen volgen. Kinderen en jongeren worden benaderd als individuen. Die interactie vind ik interessant en is nieuw voor me, binnen mijn opleiding was er juist vooral veel aandacht voor didactisch werken.

Opleiding

NHL opleiding theaterdocent in Leeuwarden

Meer

Ik geef les bij twee andere kunstencentra, de Wonderboom in Winsum en het Kielzog in Hoogezand. Daarnaast werk ik op projectbasis met basisscholieren en middelbare scholieren.

Docent Dans

"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain."

Lesgeven bij VRIJDAG

Lesgeven bij VRIJDAG heeft te maken, voor mij, met de volgende 7 zinnen:

  • Vrijheid van dans/theater maken
  • Rare, gekke en absurdistische grenzen opzoeken
  • Improviseren is leren
  • Jaaaa gaan met die banaan!
  • Dansen/bewegen op het podium, is meer dan een plié aanleren
  • Als dan en stel dat, telt niet
  • Geniet van de lessen, niet te veel nadenken maar doen

Trots op!

Trots?! Ik ben trots op wat ik de laatste 15 jaar heb bereikt. Naar schatting heb ik zo'n 50 producties gedanst, geregisseerd en geproduceerd. Elke keer weer is het vernieuwend, spannend, gezellig, familiair, emotioneel, verrassend, bizar, fantasierijk en ga zo maar door. Daar ben ik trots op, echter is dit alles niet vanzelf gegaan. Vallen, opstaan, risico's durven nemen, kansen pakken en ja dat gaat ook wel eens mis. Weer een les geleerd! That's life!

Favorieten

Martha Graham, Jose Limón, Merce Cunningham, Isadora Duncan, Alma Tadema, Erwin Olaf, Robert Mapplethorpe, Keith Haring, Pina Bausch, Annie Leibovitz, Andy Warhole, Itzik Galili, Jean-Paul Sartre, Phillip Glass, Remy van Kesteren, Nico Muhly, Otis Redding.. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit zijn de mensen die mij het meest inspireren, enthousiasmeren en motiveren.

Opleiding

  • Grietine Molenbuur
  • MBO Artiest Dans/CIOS

Meer

Naast VRIJDAG doe ik de volgende dingen:

  • Leerkracht in het SO (speciaal onderwijs)
  • Dans-theater maker; schrijven, regisseren, choreograferen en produceren
  • Office manager; bij een professioneel licht en geluidsbedrijf
  • Stylist; interieur& styling advies bij particulieren, restaurants en/of evenementen

https://www.maritbamboe.nl/

Docent Schrijven & Theater

Lesgeven bij VRIJDAG

Ik houd ervan kinderen en andere mensen te enthousiasmeren voor het 'maken', of dat nou tekst is of theater. Te laten ervaren dat spelen, experimenteren mag (en nodig is!) en dat iedereen mooie, grappige dingen kan maken, als je maar durft.

Trots op!

Op educatiegebied ben ik trots op de veilige, vrolijke en toch rustige sfeer die ik kan scheppen waarin iedereen iets durft te maken. Dat kan in een klas zijn tijdens een schrijf-/theaterles, maar ook tijdens een project waarin ik een creatief team aanstuur dat met ruim 350 leerlingen een voorstelling maakt, zoals onlangs met basisschool De Voorde in Drachten.

Favorieten

Ik bewonder Joke van Leeuwen om haar veelzijdigheid. Ze kan je in haar losse, semi-nonchalante stijl en op nuchtere toon verbazen, ontroeren, doen grinniken, laten nadenken... Alles wat je wilt dat kunst doet!

Opleiding

Ik heb o.a. gestudeerd in Gent (diergeneeskunde), aan de UVA (Nederlands), aan de lerarenopleiding Nederlands en de PABO Montessori. Ik heb lessen liedteksten schrijven gevolgd bij George Groot en ben daarnaast sinds m'n 21e zelfstandig tekstschrijver.

Meer

Ik heb vijftien jaar liedjes en gedichten geschreven voor Sesamstraat, ik schrijf en 'hertaal' teksten voor (muziek)theater, ben dagvoorzitter en/of columnist op congressen, maak voorstellingen met een eigen gezelschap of met scholen/klassen, bedenk en geef lessen/teamworkshops (op aanvraag voor scholen en voor Jeugdtheatergezelschap Het Houten Huis).

https://www.floortjeschoevaart.nl/

Ontdek nog meer

Deel deze pagina

Blijf op de hoogte

Kies je nieuwsbrief
  • Cursussen, routes, workshops en meer
  • vraag & aanbod voor en door het amateurveld
  • Beleid & organisatie 2 x per jaar
Heb je een vraag?

Verplicht veld