flyer image, do not touch.jpg

Do not touch

Op 7 juni om 19.00 uur opende de 7-daagse expositie Do not touch van 7 vrouwelijke kunstenaars van Academie Minerva. Do not touch was een uitdagend mooie tentoonstelling, waarbij media naadloos werd gemengd en artistieke vrijheid in elke hoek van de kamer zichtbaar was. De kunstenaars exposeerden voor het eerst in deze samenstelling. Naast de tentoonstelling was er een randprogramma met een performance, lezing en workshops.

Exposanten: Karina Puuffin, Rebecca Bowtell, Emma McGarry, Gena Kalina Schneider, Hedwich Rooks, Ingrid In der Maur, Mairi Munro.

4.jpg
Opening expositie
Bekijk de foto's
3.jpg
Opening expositie
Bekijk de foto's
6.jpg
Opening expositie
Bekijk de foto's

Randprogrammering

Performance

Enduring my Fear - Ingrid In der Maur

Ingrid In der Maur gaf op donderdag 13 juni (14.15 - 15.15 uur) en vrijdag 14 juni (16.00 - 17.00 uur) de performance Enduring my Fear waarbij ze met een groep performers dagelijkse ervaringen ging transformeren door middel van lichaamsbewegingen. Individuele en collectieve (meestal non-verbale) acties wisselden elkaar af, terwijl ze zich verplaatsten in de ruimte. De meditatieve sfeer zorgde ervoor dat het publiek en de uitvoerende kunstenaars tijd hadden om te reflecteren. Korte statements in de moedertaal van de performers, monologen, eindigden in een dialoog. Een autobiografisch verhaal van de kunstenaar zette vraagtekens bij het menselijk gedrag en verschillende realiteiten.

Workshops

When our eyes meet - Gena Kalina Schneider

Op dinsdag 11 juni was er van 19.00 tot 21.00 uur een interactieve workshop voor alle leeftijden, getiteld When our eyes meet. De performance werd gegeven door Gena Kalina Schneider en was gratis te bezoeken.

"The Artists is Present" van Marina Abramovic in een andere context. Heb je letterlijk huidcontact nodig om te raken? Oogcontact kan intiemer zijn dan seks, op een zeer ontroerende manier, maar ook erg ongemakkelijk. Seksuele intimidatie begint met een blik. Waar zijn onze grenzen en wat gebeurt er als we vertrouwen hebben? Er is een geweldige connectie gaande wanneer we een beetje van onze tijd en vertrouwen geven aan de persoon die we tegenkomen.

Movement in Space - Ingrid In der Maur

Ingrid In der Maur gaf op zaterdag 8 juni (11.30 - 12.30 uur) en vrijdag 14 juni (12.00 - 13.30 uur) een workshop voor deelnemers van 7 tot 107 jaar!

Ingrid instrueerde de basis van de uitvoering op een zeer praktische manier. Deelnemers liepen door de hele ruimte in verschillende snelheden en richtingen, individuele en collectieve bewegingen.

Lezing

Anet van de Elzen vertelde over 'Performance'

Op woensdag 12 juni vertelde Anet van de Elzen tussen 16.00 en 17.00 uur over 'Performance'.

Anet figureert in haar eigen werk in de meest uiteenlopende gedaanten. Ze maakt innerlijke portretten. Alle gradaties binnen de emotionele schaal van het menselijk bestaan, onderzoekt ze door na te gaan wat er de uiterlijke verschijningsvorm van zou zijn. Ze gebruikt daarvoor vooral het eigen lichaam. Vaak is ze daardoor totaal onherkenbaar. Als je haar alleen uit haar werk kent, is een ontmoeting met haar in de werkelijkheid een vreemde gewaarwording: een soort ontknoping.

Anet is een kunstenaar die werkt in de traditie van de performance zoals die eind jaren zestig en begin jaren zeventig werd ontwikkeld. Vanzelfsprekend is ze een kunstenaar van een andere generatie en is haar werk in meerdere opzichten niet te vergelijken met dat van haar voorgangers uit die jaren, maar ze is wel heel zuiver aanwezig in haar performancekunst die bovendien weinig scrupuleus is en vooral ten aanzien van het eigen gemoed nietsontziend. Ze gebruikt lichaam en geest als haar sculpturale materiaal en dat maakt haar werk enigszins beangstigend. Tegelijkertijd is ze in haar werk zo onthecht aanwezig dat ze een groot vertrouwen wekt.

Anet weet door buiten zichzelf te treden diep tot haarzelf en het publiek door te dringen. Haar werk is meditatief en wordt in opperste concentratie uitgevoerd. Toch houdt ze altijd een lichte toon in haar werk aan. Mede daardoor moet je haar wel serieus nemen. Ze staat nooit zomaar een potje moeilijk te doen. Het punt is juist dat ze wat we niet zo gauw begrijpen zo eenvoudig en toegankelijk doet lijken. Performancekunst is vooral het gevolg van simpelweg een beslissing die je neemt om een handeling consequent uit te voeren. De vanzelfsprekendheid daarvan heeft Anet tot het belangrijkste kenmerk van haar werk ontwikkeld.

Heb je een vraag?

Verplicht veld