Navigatie overslaan
Kies je cursus
Hoe zit het in elkaar?

Groep: 4, 5, 6

In deze module ontdekken leerlingen hoe iets in elkaar zit. Door ruimtelijk te werken met verschillende materialen, leren ze procesgericht te bouwen en te verbinden. Ze ontdekken hoe ze iets kunnen opbouwen en vormgeven met hun handen, terwijl ze nadenken over zichzelf, de klas en de school. Stap voor stap creëren ze beelden die iets vertellen over wie ze zijn, hoe ze samenwerken en wat de school voor hen betekent. Het is een creatieve reis waarin ze zowel met materialen als met hun verbeelding aan de slag gaan.

In les één onderzoeken de leerlingen open-ended materialen en ontdekken ze de eigenschappen en mogelijkheden ervan. Wanneer is iets in balans? Hoe verbind je het? Wat doet zwaartekracht? Dit zijn vragen waar ze mee aan de slag gaan. In les twee schetsen ze een ontwerp voor hun klas of school, waarin ze hun ideeën visueel vormgeven. Les drie en vier draaien om het daadwerkelijke ontwerpen en maken met het gekozen materiaal. Gedurende dit proces reflecteren de leerlingen regelmatig op hun voortgang. In les vijf presenteren en exposeren ze hun werk, waarbij ze niet alleen het eindresultaat tonen, maar ook het gehele proces evalueren. Zo doorlopen ze meerdere keren de verschillende fasen van het creatieve proces.

De leerlingen zijn bezig met:

  • Ruimtelijk werken
  • Onderzoeken
  • Schetsen
  • Reflecteren op ontwerp en proces
  • Ontwerpen
  • Materiaalonderzoek
  • Samenwerken
  • Leren over moderne kunst
  • Gebruik van vorm en ruimte

Praktische informatie

  • Aantal lessen: 5 lessen met twee docenten van VRIJDAG
  • Lesduur: 1,5 uur
  • Groep: 4, 5 en 6
  • Startmomenten: 1 september, 3 november, 12 januari, 9 maart, 18 mei
  • Prijs: €1639

Samen aan de slag?

Heb je vragen over de module(s) of het invullen van het online formulier? Stuur een e-mail naar Erin Stel, projectleider Ieder Kind Beeldende Kunst.