Navigatie overslaan

Deze site gebruik cookies om je beleving te verbeteren. Cookieverklaring

Kies je cursus

Wat kan het nog meer zijn?

Van Lieflandschool

Leerlingen van de W. A van Lieflandschool buigen zich in een reeks kunstervaringen over de vraag: wat kan het nog meer zijn? Training in verbeeldingskracht vormt de kern van de projecten die gedurende het schooljaar plaatsvinden. Verbeeldingskracht kun je zien als een spier. Als je een spier traint, wordt hij sterker.

Wat kan het nog meer zijn? is ontwikkeld binnen de Leergemeenschap kunsteducatie van VRIJDAG, K&C en de W.A. van Lieflandschool door beeldend kunstenaar Gerda Schepers en theatermaker Sara Scholten.

Projectenoverzicht

Viering - Tableau Vivant

Door met tableau vivant te oefenen leer je om met je gezicht en fysiek een sprekend beeld te maken. In dit project werken we met status. Hoe laat je in een stilstaand beeld zien dat iemand belangrijk is? Hoe zet je daarvoor je mimiek en houding in? Welke kostuums en attributen dragen daar aan bij?

Donker en licht - Schimmenspel

Met schaduwtheater wordt het fysieke bewustzijn getraind en de lichamelijk expressie aangesproken. Anders dan bij tableau vivant is vooral beweging belangrijk. Het is een veilige manier om te presenteren en als collectief iets van artistieke waarde te maken. Daarnaast is het beeldende aspect heel sterk en zijn er eindeloos veel mogelijkheden om met het schimmenspel te experimenteren. Daarom is dit project bij uitstek geschikt om te herhalen en te verdiepen.

Het Ongehoord Orkest - Muziekinstrumenten en ritme

Bij het maken van muziek trainen we onze oren. We verdiepen ons in geluid en hoe dat geluid tot stand komt. Bij muziek maken is, naast luisteren, samenwerken belangrijk. We trainen het volgen van impulsen binnen een groepsimprovisatie.

Dagelijkse voorwerpen - Objecttheater

Objecttheater leert je anders kijken naar dagelijkse dingen. Je geeft karakter aan dagelijkse spullen en laat je inspireren door de wereld om je heen. Zo train je spelen met wat voorhanden is. Door een personage te bedenken die helemaal anders is dan onszelf leer je je te verplaatsen in een ander en train je het empathisch vermogen.

De ander(s) - Maskerspel

Door maskerspel leer je fysiek en je stem te transformeren tot een personage. Je verplaatst je in een ander en hiermee train je het empathisch vermogen. Daarnaast groeit het fysiek bewustzijn en ontdek je wat er allemaal mogelijk is met jouw ‘instrument’. In het project experimenten we met jabbertalk. Welk geluid maakt een personage? Hoe klinkt het als het personage iets wil vertellen?

Wild en harig - Maskerspel

Door maskerspel en het maken van een masker leer je om jezelf fysiek te transformeren tot een personage. Je verplaatst jezelf even in een ander. Hierdoor wordt je empathisch vermogen getraind. Ook groeit het fysiek bewustzijn en ontdek je wat er allemaal mogelijk is met jouw lichaam als ’instrument’. Wat kan het lichaam nog meer, buiten hoe je het altijd al gebruikt?

Het van Liefland Museum - Presenteren

Door het maken van een zelfportret, onderzoek je jouw eigen identiteit en hoe je deze kunt presenteren. Welke elementen wil je benadrukken en wat is minder belangrijk? Welk verhaal vertel je over jezelf door de vormgeving van je zelfportret? Bij een presentatie van een zelfportret, presenteer je indirect jezelf. Hoe je voor een publiek staat is hierbij een belangrijk aspect. Je eigen verhaal steeds opnieuw onderzoeken, vormgeven en presenteren zijn vaardigheden die je moet blijven trainen en elke keer weer verrassend kunnen zijn. Daarom is dit project bij uitstek geschikt om te herhalen en opnieuw te ontdekken.