Onze kwaliteit wordt bepaald door onze mensen: medewerkers, zzp’ers en vrijwilligers.

Interne organisatie
P&O
Het onderwerp wet DBA/ inhuur zzp’ers was zeer actueel in 2024. P&O is actief betrokken in landelijke netwerken om zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn. Ook is er voorlichting georganiseerd voor onze zzp’ers om hen te informeren over hun risico’s.
Ook Fair Pay was in 2024 wederom een belangrijk onderwerp, specifiek in de ambitie om voor docenten het aantal lesgebonden-uren te herijken. Hiertoe is een werkgroep actief met docenten en management.
Op vele plekken in VRIJDAG is er regelmatig sprake van stagiaires en afstudeerders. In 2024 spande de afdeling Marketing en communicatie de kroon met 7 stagiaires. Dit bracht gewenste input maar kostte ook veel tijd.
Control
Het exploitatieresultaat van 2024 is €100.000 negatief. Na vele jaren van exploitatie-overschotten hebben we in 2024 bewust scherper aan de wind gezeild maar daar kwamen enkele onverwachte tegenvallers overheen. We snappen precies waar dit vandaan komt en gebruiken die kennis om onze control te verbeteren. Ons eigen vermogen heeft meer dan voldoende ruimte om dit tekort op te vangen.
We investeren momenteel in versterking van de afdeling P&O en in de afdeling financiën. Deze investering zal uiteindelijk zorgen voor efficiëntere processen en bedrijfsvoering maar de kosten gaan voor de baten uit.
Bestuur en toezicht
De Raad van Toezicht bestond in 2024 uit de volgende personen:
- dhr. Bé Schollema
Voorzitter – einde 2e termijn juli 2027
Wethouder Westerkwartier
- mevr. Renée Hageman
Einde 2e termijn januari 2026
Zelfstandige in HR advies én extern Vertrouwenspersoon
- mevr. Minke Haveman
Einde 2e termijn december 2026
Communicatieadviseur bij de Veiligheidsregio Groningen
- dhr. Jacob Frölich
Einde 1e termijn juni 2026
Directeur Theater & Cinema De Winsinghhof
- dhr. Carl Blijd
Einde 1e termijn januari 2028
ZZP Psychiater/Zorgbestuurder
- dhr. Frank Bos
Einde 1e termijn januari 2028
Manager Bedrijfsvoering bij FPC Dr. S. van Mesdag
- dhr. Gijs Meijer
Einde 1e termijn januari 2028
Senior Adviseur DEN, Kennisinstituut Cultuur & Digitale Transformatie
VRIJDAG hanteert actief de Governance Codes Cultuur, de Fair Practice Code en de Code Diversiteit & Inclusie.
VRIJDAG heeft momenteel een stevige plek in het Groningse culturele landschap. Het bedrijfsbeleid is zeer expliciet gericht op het maken van maatschappelijke impact en in die vorm al jaren stabiel. Dit beleid wordt breed gewaardeerd door de stakeholders.
In 2024 werden de culturele organisaties in Groningen beoordeeld in het kader van de cultuurnotaperiode 2025-2028. VRIJDAG werd hierin niet beoordeeld omdat de subsidie is toegekend voor de periode 2020 - 2028. De kunstraad heeft wel reflectie geschreven over VRIJDAG en was daarin positief over onze positionering, onze missie en onze manier van samenwerken met vele andere organisaties. Ook over ons invulling van de provinciale steunfunctie (KultuurLoket) was de kunstraad expliciet positief.
De gemeente Groningen bouwt voor VRIJDAG nieuwe huisvesting en dit is volop gaande. Daarmee komen muziek, theater en beeldende kunst in 1 pand en dit zal gewenste creativiteit en interactie opleveren. De geplande opleverdatum is 1 juni 2026 waarmee we per 1 september geheel van start kunnen in het nieuwe pand. Per die datum zal de naam van de organisatie veranderen in Tumult. In het verleden is vanuit diverse stakeholders benoemd dat men niet blij was met de naam VRIJDAG. De naam Tumult is goed ontvangen.