Route 10-12.jpg
Route 10-12 jaar: BELEVEN

Route 10-12 jaar: BELEVEN

INSCHRIJVEN
Startdatum Tijd Dag(en) Locatie Aantal lessen Prijs
09 sep 2020 16:10 - 18:10 woensdag Noorderbuitensingel 11 33 365,00

Mocht er een nieuwe lockdown komen als gevolg van het
coronavirus covid-19, dan kun je voor de lessen die komen te vervallen restitutie aanvragen.

Binnen de route Beleven maak je samen met andere kinderen twee voorstellingen.  

Samenwerking en spelplezier staan hierbij voorop. Je leert verhalen vertellen, acteren en krijgt inzicht in wat er allemaal komt kijken bij het maken van een theaterproductie. Ook krijgt filosofie een plek in deze cursus. Zo wordt een interessante en inspirerende basis geboden voor een duik in de belevingswereld van anderen en leren we samen personages ontwikkelen. 

Het hele seizoen bestaat uit 33 lessen en deze worden opgedeeld in 2 blokken.  

Je start met het maken van een Griekse tragedie. We laten ons inspireren door een verhaal uit de Griekse mythologie.   

In de tweede helft van het seizoen maken we een voorstelling in samenwerking met Het Houten Huis; het beeldend muziektheatergezelschap van het Noorden. We bezoeken samen de voorstelling Ik…eh ik, gaan in gesprek met spelers en makers om vervolgens een eigen versie van deze nieuwe Houten Huis voorstelling te maken. Een voorstelling waarin de volgende vraag centraal zal staan: Wat gebeurt er als je eigen zelf overhoop ligt met zichzelf? 

‘Ik ben de laatste tijd teveel met mezelf bezig. Vanochtend vertrok ik op tijd van huis, maar eenmaal buiten bleek ik gedeeltelijk nog in bed te liggen. Toen ik 's avonds terug kwam, had mijn achtergebleven ik de deur geblokkeerd. Door het raam zag ik hem door het huis rennen. Alles was overhoop gehaald…’ 

Yvonne van Ginneken

Layla Radjab

Rozan Vergeer

Aike Vogelzang

Docent Theater

"Spelplezier is de sleutel tot succes!"

Lesgeven bij VRIJDAG

Bij VRIJDAG ben ik coördinator van de route 10-12 jaar: Beleven. Daarnaast geeft ik les en maak ik voorstellingen in veel verschillende routes, van 4 tot 50+. Ik ga graag met mijn spelers op onderzoek uit. Samen uitproberen of iets wel of niet werkt op toneel, dat doe ik het liefst. Ik vind het mooi als een speler zichzelf durft te laten zien op het podium of in mijn les, en als we samen hebben kunnen lachen of in ontroering zijn geraakt door een scène. Ik werk graag met kinderen en ik houd er enorm van om samen met hen grote verhalen te vertellen op het podium. Het is elke keer weer bijzonder om te ervaren wat kinderen te zeggen hebben.

Trots op!

Ik ben altijd weer trots op mijn spelers als de voorstelling begint en ze op het toneel staan als een groep met veel spelplezier. En ik ben ook erg trots op de route 10-12 jaar, dat is echt een toffe uitdagende route waarbij kinderen zeggenschap krijgen over wat ze vertellen op het toneel.

Favorieten

Ik haal inspiratie uit veel verschillende dingen, soms word ik geraakt door een hele fysieke voorstelling, soms door een regisseur, soms tekstueel. Filmregisseur Hitchcock blijft een favoriet van me, de manier waarop hij werkt met licht en muziek vind ik erg inspirerend.

Opleiding

NHL Docent theater Leeuwarden, PABO Stenden University en Master Kunsteducatie Hanzehogeschool Groningen.

Meer

Ik maak voorstellingen met verschillende groepen, van kinderen tot studenten en volwassenen. Daarnaast werk ik op de Pabo van de Hanzehogeschool als docent theater, dans en cultuureducatie.

Docent theater 

"Let it flow"

Lesgeven bij VRIJDAG

Ik vind de grote intrinsieke motivatie die kinderen en jongeren hebben om aan zichzelf te willen en durven werken heel bijzonder. De leerlingen die theaterlessen volgen hebben vaak al een groot bewustzijn van zichzelf en ik ben blij dat ik met deze jonge mensen mag werken. In mijn lessen wil ik bereiken dat iedereen in de groep tenminste één keer flow in zijn spel ervaart, een moment waarop je als het ware even boven jezelf uitstijgt en niet meer bezig bent met wie je bent of wie je hoort te zijn. Het is alsof de tijd dan even stil staat. Dat vind ik het mooie aan theaterlessen: je verkent de grenzen van je eigen en maakt contact met je innerlijke kracht. 

Trots op!

Samen met een maskermaker uit Amersfoort en een theaterdocent heb ik drie jaar geleden het maskergezelschap opgericht ‘Vreemd Hoofd’ opgericht. Hiermee brengen we het maskertheater als theatervorm meer onder de aandacht. Maskers zijn eigenzinnig, ze dóen iets met mensen, ze prikkelen, provoceren en dagen uit. We ontwerpen onze eigen maskers, waarmee we voorstellingen maken en maskerworkshops geven. Vaak slagen we erin dat kinderen en jongeren een andere kant van zichzelf te durven laten zien door de maskers en dat is mooi werk. 

Favorieten

Ik heb een top 3 van de mooiste theatervoorstellingen die ik gezien heb, dit zijn hele fysieke en beeldende voorstellingen uit het jeugdtheater: 1. ‘Adios’ van Het Houten Huys, maskertheater. 2. ‘Macbeth’ van het NNT, een echte levende poppenkast. 3. ‘Tropoi’ van Theater Froefroe uit Belgie, magisch realisme met levensgrote poppen.

Opleiding

Dramadocent, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Meer

Naast lesgeven bij VRIJDAG en de PABO aan de Hanzehogeschool wil ik graag meer met zang doen. Ik ben op zoek naar hoe zang en theater met elkaar verbonden kunnen worden. Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld als zangeres meegedaan aan de voorstelling Pelgrim van Stichting Peerd. Nu maak ik met mijn groep ‘Vreemd Hoofd’ een eigen Zanni-band: een mobiele maskeract voor festivals met als invalshoek de speelstijl van de Commedia dell’arte. Daarin onderzoeken we waar het raakvlak ligt tussen muziek en maskers. Het wordt een feestelijk orkest dat ook in een cafeetje de boel op z'n kop kan zetten.

Docent Theater

Lesgeven bij VRIJDAG

Nog maar een paar jaar geleden zat ik zelf met ontzettend veel plezier op de Jeugdtheaterschool. Een onvergetelijke tijd, en nu ben ik terug als docent. Het is echt genieten om mijn passie voor het theater over te mogen dragen. Ook mag ik dit jaar een van de twee productiegroepen van de Jeugdtheaterschool regisseren. Drama betekent in het Grieks: ik doe. Ik stuur de leerlingen aan om hun doel op toneel actief na te streven. Wat wil je personage? Wat kan je allemaal doen om dat doel te bereiken? Denken in de rol, niet over de rol.

Trots op!

Ik ben trots op mijn afstudeervoorstelling die ik vorig jaar heb gemaakt; ‘Wees ons Genadig’ van Alex van Warmerdam. Ik wil heel graag nog veel meer van dat soort voorstellingen maken, feest!

Favorieten

Groot bewondering heb ik voor mimegroepen als Bambie of Golden Palace. Non-verbaal zo communiceren dat er bijna geen woorden voor nodig zijn, heel spannend om naar te kijken. Maar ook stukken of films van Alex van Warmerdam ben ik erg fan van, absurde stukken realistisch gespeeld.

Opleiding

Docent Theater, Noordelijke Hogeschool Leeuwarden

Meer

Zelf speel ik in een educatieve voorstelling bij Theater de Steeg. Ook ben ik docent op de MBO opleiding Kunst en Multimedia. Daar begeleid ik projecten en geef ik spellessen. Daarnaast werk ik af en toe als trainingsactrice voor de politie, agressietrainingen en in de zorg.

Docent Theater

"Ik wil vooral de eigenheid van mensen zien."

Lesgeven bij VRIJDAG

Ik geef les aan kinderen, jongeren en volwassenen. Ik geef vaak een instapcursus, leg de eerste basis en zie vervolgens hun ontwikkeling door de jaren heen. Daarnaast maak ik voorstellingen met kinderen en jongeren. De betrokkenheid bij de scholen groeit naarmate ze langer les hebben. Vooral de JeugdTheaterschool is een echte community. We stralen als school een serieusheid uit waardoor jongeren gefocust zijn. Mijn insteek is zelfontplooiing, aan het begin van de cursus creëer ik openheid en veiligheid, waardoor iedereen zich gezien en op zijn gemak voelt. Ik hoop dat mensen hun kaders verbreden, niet denken dat kan niet, maar dat ze verrast worden door wat ze zelf kunnen. Ik stuur aan op bewustwording van eigen talent, dat waar je kracht ligt en wil vooral de eigenheid van mensen zien.

Trots op!

‘Urban op de planken’ was een project waar ik aan werkte vanuit de JeugdTheaterschool in samenwerking met Urban House Groningen en waar ik met een nieuwe doelgroep heb gewerkt, urban jongeren. Daarnaast heb ik de voorstelling ‘Like me’ gemaakt onder coaching van theatermaker Gregory Caers, destijds betrokken bij de Kopergieterij. De groep bestond uit elf pubermeiden met wie ik het erg aan de stok heb gehad. Ik heb een enorme stap gezet om die meiden naar de theatraliteit te krijgen. Uiteindelijk gingen ze mee in het proces met als eindresultaat een voorstelling met meerdere lagen waarbij zij zelf bovendien goed begrepen wat ze aan het spelen waren. 

Favorieten

Mijn coach Gregory Caers is een voorbeeld voor me, ik heb wat betreft fysiek werken veel van hem geleerd. Ik ben gefascineerd geraakt door jeugdtheater in België, daar werken ze echt vanuit het ambacht theater, niet vanuit didactiek. De docent is een leermeester die met theater prikkelt en de leerlingen volgen. Kinderen en jongeren worden benaderd als individuen. Die interactie vind ik interessant en is nieuw voor me, binnen mijn opleiding was er juist vooral veel aandacht voor didactisch werken.

Opleiding

NHL opleiding theaterdocent in Leeuwarden

Meer

Ik geef les bij twee andere kunstencentra, de Wonderboom in Winsum en het Kielzog in Hoogezand. Daarnaast werk ik op projectbasis met basisscholieren en middelbare scholieren.

Wil je graag kunst maken, maar vind je de cursus te duur? Je kunt mogelijk aanspraak maken op korting of subsidie. Klik hier voor de voorwaarden.

Ontdek nog meer

Deel deze pagina

Blijf op de hoogte

Kies je nieuwsbrief
  • Cursussen, routes, workshops en meer
  • vraag & aanbod voor en door het amateurveld
  • Beleid & organisatie 2 x per jaar
Heb je een vraag?

Verplicht veld