Route 8-9.jpg
Route 8-9 jaar: VERBEELDEN

Route 8-9 jaar: VERBEELDEN

INSCHRIJVEN
Startdatum Tijd Dag(en) Locatie Aantal lessen Prijs
09 sep 2020 14:30 - 16:00 woensdag Noorderbuitensingel 11 33 265,00

Mocht er een nieuwe lockdown komen als gevolg van het coronavirus covid-19, dan kun je voor de lessen die komen te vervallen restitutie aanvragen.

Iets verzinnen kunnen we allemaal. Maar wat zou er gebeuren als we die verzinsels gebruiken om theater van te maken? We nemen je mee de vloer op en zo ontdek je hoe je je eigen fantasie kunt gebruiken in theater. Je onderzoekt al spelend de leukste kanten van acteren. Samenspel, improvisatie, fysiek bewustzijn en spelplezier zijn belangrijke begrippen tijdens de lessen.  

Aan het einde van het seizoen maken we een voorstelling in samenwerking met Het Houten Huis; het beeldend muziektheatergezelschap van het Noorden. We bezoeken samen de voorstelling Ik…eh ik, gaan in gesprek met spelers en makers om vervolgens een eigen versie van deze nieuwe Houten Huis voorstelling te maken. Een voorstelling waarin de volgende vraag centraal zal staan: Wat gebeurt er als je eigen zelf overhoop ligt met zichzelf? 

‘Ik ben de laatste tijd teveel met mezelf bezig. Vanochtend vertrok ik op tijd van huis, maar eenmaal buiten bleek ik gedeeltelijk nog in bed te liggen. Toen ik 's avonds terug kwam, had mijn achtergebleven ik de deur geblokkeerd. Door het raam zag ik hem door het huis rennen. Alles was overhoop gehaald…’ 

Heb je zin in dit theatrale avontuur? Meld je dan snel aan! 

Layla Radjab

Sander Roux

Gerda Schepers

Sara Scholten

Rozan Vergeer

Docent theater 

"Let it flow"

Lesgeven bij VRIJDAG

Ik vind de grote intrinsieke motivatie die kinderen en jongeren hebben om aan zichzelf te willen en durven werken heel bijzonder. De leerlingen die theaterlessen volgen hebben vaak al een groot bewustzijn van zichzelf en ik ben blij dat ik met deze jonge mensen mag werken. In mijn lessen wil ik bereiken dat iedereen in de groep tenminste één keer flow in zijn spel ervaart, een moment waarop je als het ware even boven jezelf uitstijgt en niet meer bezig bent met wie je bent of wie je hoort te zijn. Het is alsof de tijd dan even stil staat. Dat vind ik het mooie aan theaterlessen: je verkent de grenzen van je eigen en maakt contact met je innerlijke kracht. 

Trots op!

Samen met een maskermaker uit Amersfoort en een theaterdocent heb ik drie jaar geleden het maskergezelschap opgericht ‘Vreemd Hoofd’ opgericht. Hiermee brengen we het maskertheater als theatervorm meer onder de aandacht. Maskers zijn eigenzinnig, ze dóen iets met mensen, ze prikkelen, provoceren en dagen uit. We ontwerpen onze eigen maskers, waarmee we voorstellingen maken en maskerworkshops geven. Vaak slagen we erin dat kinderen en jongeren een andere kant van zichzelf te durven laten zien door de maskers en dat is mooi werk. 

Favorieten

Ik heb een top 3 van de mooiste theatervoorstellingen die ik gezien heb, dit zijn hele fysieke en beeldende voorstellingen uit het jeugdtheater: 1. ‘Adios’ van Het Houten Huys, maskertheater. 2. ‘Macbeth’ van het NNT, een echte levende poppenkast. 3. ‘Tropoi’ van Theater Froefroe uit Belgie, magisch realisme met levensgrote poppen.

Opleiding

Dramadocent, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Meer

Naast lesgeven bij VRIJDAG en de PABO aan de Hanzehogeschool wil ik graag meer met zang doen. Ik ben op zoek naar hoe zang en theater met elkaar verbonden kunnen worden. Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld als zangeres meegedaan aan de voorstelling Pelgrim van Stichting Peerd. Nu maak ik met mijn groep ‘Vreemd Hoofd’ een eigen Zanni-band: een mobiele maskeract voor festivals met als invalshoek de speelstijl van de Commedia dell’arte. Daarin onderzoeken we waar het raakvlak ligt tussen muziek en maskers. Het wordt een feestelijk orkest dat ook in een cafeetje de boel op z'n kop kan zetten.

Docent Theater

Lesgeven bij VRIJDAG

Ik zie leerlingen graag als medemaker: samen gaan we het onderzoek op de vloer aan. Ik werk graag vanuit de belevingswereld van de spelers. Door vragen te stellen ontdekken ze wat ze boeiend, raar, interessant of vreemd vinden: dit vormt het bronmateriaal. Door vervolgens de juiste theatrale tools aan te bieden, zetten we dit materiaal om in theater. Zo geven we samen vorm aan inhoud, ieder op zijn eigen manier en vanuit een eigen fascinatie. Het is een wisselwerking tussen docent, speler en eventueel publiek waarbij we op gelijke voet staan en elkaar inspireren tot nieuw werk en inzichten.

Trots op!

Ik word er altijd heel gelukkig van wanneer spelers/makers eigenaar worden van hun eigen werkproces en artistiek product. Dat ze een verhaal ontwikkelen die ze zelf belangrijk genoeg vinden om te delen met een publiek. Dat ze ontdekken welk medium (theater/film/performance/zang etc.) hen hierbij het beste dient. Dat ze leren samenwerken in een proces waarbij zij als groep zichzelf kunnen ontstijgen.

Ik werk dan ook graag interdisciplinair en zie mezelf als de verbindende factor tussen verschillende artistieke afdelingen in een maakproces. Wanneer iedereen in zijn kracht staat, autonoom keuzes kan maken in dienst van het gezamenlijk product, ontstaat er magie.

Favorieten

Ik ben een beelddenker en beeldenmaker. Wat ik aantrekkelijk vindt aan het maken van beelden is de grote vrijheid tot persoonlijke interpretatie. Elk mens heeft zijn eigen kijk op de wereld en leeft een eigen verhaal. Door ruimte te geven aan deze verschillende visies ontstaat er een universum aan verschillende belevingen: associatief, rationeel en emotioneel. Het stelt mensen in staat om hun eigen versie van de werkelijkheid te creëren.

Ik haal veel van mijn inspiratie uit het werk van filmmakers als Wes Anderson, Stanley Kubrick en Quintin Tarantino; beeldend kunstenaars als Jean Tinguely en Wim Delvoye; schilders als Frieda Kahlo, Picasso en Dali. Foto’s, films, schilderijen en beeldende kunst zetten mij enorm aan.

Opleiding

NHL Docent Theater - Club Guy & Roni

Docent Beeldend

"Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen."

Lesgeven bij VRIJDAG

Ik vind het leuk om met kinderen op ontdekkingstocht te gaan. In mijn projecten gebruik ik vaak materialen of technieken die de kinderen niet kennen. Ik stimuleer de kinderen om zich te verdiepen in het thema en laat hen reageren op het werk van elkaar. Na afloop van een cursus ben ik tevreden als de kinderen niet kunnen stoppen met hun werk en trots zijn op wat ze hebben gemaakt. Ik heb vreselijk veel zin om in september ook met jongeren en volwassenen aan het werk te gaan. 

Trots op!

Ik ben trots op de vele leuke projecten die ik gedaan heb in de kinderwerkplaats, bijvoorbeeld de VakantieDoeDag en de jurken die kinderen voor Koningin Maxima hebben ontworpen. Maar ook de projecten van de kinderwerkplaats op Noorderzon, wat een heerlijke werkomgeving. De BIK opleiding is voor mij een fijne periode geweest, het was goed om op een andere manier met het kunstenaarsvak bezig te zijn. Ik kwam er achter hoe fijn het is om je passie over te brengen en hoe inspirerend kinderen zijn. Als rode draad in mijn werk en projecten loopt het thema identiteit, door dit thema werk ik ook veel op het voortgezet onderwijs.

Favorieten

Mijn grote voorbeeld is Jean Paul Gaultier, mijn liefde voor hem is op de academie ontstaan en nooit meer over gegaan. Zijn materiaal gebruik, thema’s, zijn schetsen, de keuze van zijn modellen, alles. Verder hou ik van de rebelse Vivian Westwood en van de tegenstellingen in het werk van Alexander McQueen. Ik bewonder heel veel mensen, mensen die risico’s durven te nemen en niet bang zijn voor het onbekende. Mensen die zichzelf zijn om dat er al zo veel anderen zijn.

Opleiding

Academie Minerva Groningen richting Modevormgeving, BIK opleiding (Beroeps Kunstenaar In de klas) 

Meer

Lieve Loeders is de naam van een collectie die ik ontworpen heb op de Academie. Deze naam is altijd met me mee gegaan, een naam met een tegenstelling zoals ook in mijn werk. Daarom ook logisch dat mijn eigen bedrijf Lieve Loeders heet. Ik werk aan verschillende projecten, mode-ontwerpen, beeldend werk, collage-werken en het ontwikkelen van educatieve projecten. Daarnaast zit ik een collectief genaamd Groot Schepers en Stoer. Met dat collectief doen we de vormgeving van festivals en ontwikkelen we (educatieve) projecten.

https://www.gerdaschepers.nl/

Docent Theater

Lesgeven bij VRIJDAG

Bij VRIJDAG ben ik dit jaar reisleider van de route 6-7 jaar: Ontdekken! Daarnaast verzorg ik in verschillende routes verschillende stations zoals: vormgeving, filosofie en theatermaken. Ik zie vooral uit naar de blokken filosofie waarin we samen van alles om ons heen gaan onderzoeken. Kinderen mogen niet vaak meedoen aan het gesprek waarin wij grote vragen over de wereld proberen op te lossen. In dit station doen we dat juist wel. Van dat gesprek wordt ik blij. Dus instappen met die hap!

Trots op!

Ik ben trots op het nieuwe programma van het VRIJDAG theater. Daar hebben we met zijn allen op zitten zwoegen! Volgens mij staat er nu iets heel moois en gaat deze nieuwe manier van werken ons nog meer plezier en vrijheid opleveren.

Favorieten

Theatermakers die dat 'iets' doen wat mij raakt. Iets wat een onuitwisbare indruk achterlaat. Dit zijn voor mij bijvoorbeeld Boukje Sweigman en theatercollectief Swalbe. Hun beeldende, indringende manier van een gevoel of een verhaal brengen inspireert mij.

Opleiding

Docent theater opleiding aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden

Meer

Ik werk als ZZP'er bij verschillende instellingen en werk mee aan verschillende projecten, veel variatie dus! Zo werk ik als docent bij De Noorderlingen (vooropleiding theater) waar ik met de productiegroep de voorstelling 'De Jossen' heb gemaakt. Bij Het Houten Huis werk ik als project-educatie medewerker aan Het Houten Huis in de klas. Ook ben ik een van de cultuurprofessionals die meewerkt aan het project Cultuurprofs in het S(B)O. Een project waarin ik samen met een speciaalonderwijs-school een nieuwe leerlijn theater ga ontwikkelen.

https://sarascholten.com/

Docent Theater

Lesgeven bij VRIJDAG

Nog maar een paar jaar geleden zat ik zelf met ontzettend veel plezier op de Jeugdtheaterschool. Een onvergetelijke tijd, en nu ben ik terug als docent. Het is echt genieten om mijn passie voor het theater over te mogen dragen. Ook mag ik dit jaar een van de twee productiegroepen van de Jeugdtheaterschool regisseren. Drama betekent in het Grieks: ik doe. Ik stuur de leerlingen aan om hun doel op toneel actief na te streven. Wat wil je personage? Wat kan je allemaal doen om dat doel te bereiken? Denken in de rol, niet over de rol.

Trots op!

Ik ben trots op mijn afstudeervoorstelling die ik vorig jaar heb gemaakt; ‘Wees ons Genadig’ van Alex van Warmerdam. Ik wil heel graag nog veel meer van dat soort voorstellingen maken, feest!

Favorieten

Groot bewondering heb ik voor mimegroepen als Bambie of Golden Palace. Non-verbaal zo communiceren dat er bijna geen woorden voor nodig zijn, heel spannend om naar te kijken. Maar ook stukken of films van Alex van Warmerdam ben ik erg fan van, absurde stukken realistisch gespeeld.

Opleiding

Docent Theater, Noordelijke Hogeschool Leeuwarden

Meer

Zelf speel ik in een educatieve voorstelling bij Theater de Steeg. Ook ben ik docent op de MBO opleiding Kunst en Multimedia. Daar begeleid ik projecten en geef ik spellessen. Daarnaast werk ik af en toe als trainingsactrice voor de politie, agressietrainingen en in de zorg.

Wil je graag kunst maken, maar vind je de cursus te duur? Je kunt mogelijk aanspraak maken op korting of subsidie. Klik hier voor de voorwaarden.

Ontdek nog meer

Deel deze pagina

Blijf op de hoogte

Kies je nieuwsbrief
  • Cursussen, routes, workshops en meer
  • vraag & aanbod voor en door het amateurveld
  • Beleid & organisatie 2 x per jaar
Heb je een vraag?

Verplicht veld